خبرنگاران معاون رییس جمهور: گزارش تفریغ بودجه ابتدایی و مقدماتی بود

به گزارش بانیما، تهران - خبرنگاران - معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات یک گزارش ابتدایی و مقدماتی است که قبل از رسیدگی در مجلس قرائت شد.

خبرنگاران معاون رییس جمهور: گزارش تفریغ بودجه ابتدایی و مقدماتی بود

حسینعلی امیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران درباره گزارش دیوان محاسبات کشور با موضوع تفریغ بودجه سال 97 اضافه نمود: هرچند در بند1 ماده 219 قانون آیین نامه داخلی مجلس، گزارش تفریغ بودجه برای رسیدگی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود و گزارش تفریغ بودجه سال 97 بدون رسیدگی در مجلس قرائت شد، مع الوصف طبق تبصره 1 ماده 219 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه توسط رییس دیوان محاسبات و ارجاع آن توسط هیات رییسه به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس به عنوان کمیسیون اصلی، این کمیسیون موظف است حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم گزارش به مجلس، با توجه به گزارش کمیسیون های فرعی و اخذ توضیحات از دستگاه های اجرایی، گزارش آنالیز نهایی خود ار تهیه و به هیات رییسه ارائه کند.

وی توضیح داد: بنابراین با توجه به تبصره ماده اشاره شده، گزارش دیوان محاسبات صرفا یک گزارش مقدماتی و ابتدایی است که قبل از رسیدگی در مجلس قرائت شد و نیازمند آنالیز و رسیدگی دقیق مدارک و مستندات دیوان و دستگاه های دولتی توسط کمیسیون های اصلی و فرعی مجلس شورای اسلامی است.

معاون پارلمانی رییس جمهور ادامه داد: این گزارش پس از ارزیابی و رسیدگی توسط کمیسیون اصلی برنامه و بودجه و محاسبات و اخذ گزارشات رسیدگی در کمیسیون های فرعی در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد. البته تفریغ بودجه تنها اختصاص به قوه مجریه ندارد بلکه قاعدتا باید عملکرد کلیه دستگاه ها، نهادهایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند نیز موضوع گزارش و رسیدگی قرار گیرد.

امیری با اشاره به نص صریح اصل 55 قانون اساسی جمهوری اسلام ایران، گفت: مطابق این اصل مطالب و موضوعات مندرج در گزارش دیوان محاسبات، صرفا ناظر بر رسیدگی یا حسابرسی می باشد تا هیچ هزینه ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد؛ لذا دیوان محاسبات طبق اصل 55 قانون اساسی و قوانین موضوعه و مرتبط، حساب ها و اسناد و مدارک مربوط را برابر قانون جمع آوری و گزارش تفریغ بودجه را به انضمام نظرات خود و نه حکم قطعی و تایید نظر قطعی مجلس تسلیم مجلس می نماید.

وی اضافه نمود: چنانچه تخلفی در این گزارش پس از طی فرایند رسیدگی محرز و ثابت شود، توسط مراجع قانونی ذیربط مورد رسیدگی و صدور حکم قرار خواهد گرفت و بعد از این مرحله است که موارد تخلف در هیات های مستشاری مورد رسیدگی و بعد از اثبات، حسب مورد رسیدگی در دیوان یا در صورت جرم بودن عمل انتسابی، برای رسیدگی به قوه قضائیه ارسال می شود.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 9044

به "خبرنگاران معاون رییس جمهور: گزارش تفریغ بودجه ابتدایی و مقدماتی بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران معاون رییس جمهور: گزارش تفریغ بودجه ابتدایی و مقدماتی بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید