تصاویر تکان دهنده از کشتار غیرنظامیان در جنگ ویتنام

به گزارش بانیما، به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، انتشار تصاویری هولناک از جنگ ویتنام با پرده برداشتن از کشتار وحشیانه غیرنظامیان در این کشور برای میلیونها آمریکایی، بر این جنگ خونین نقطه خاتمه گذاشت.

تصاویر تکان دهنده از کشتار غیرنظامیان در جنگ ویتنام

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

تصاویری مشمئزنماینده از جنگ آمریکا در ویتنام (در فاصله سالهای 1964 تا 1973 میلادی) که چهره های وحشتزده زنان و مردان و بچه ها ویتنامی را دقایقی قبل از کشتار به دست نظامیان آمریکایی نشان می دهد، به همت دن بروکس و باب هیلربی در کتابی با عنوان شاهدان گزارش می دهند اواخر ماه میلادی جاری منتشر می گردد.

در این کتاب تصویری از یک زن سالخورده ویتنامی به چشم می خورد که وی را در حال جستجو در میان ویرانه های خانه خود نشان می دهد. در تصویری دیگر، سه نظامی آمریکایی در حال پاکسازی یک غار متعلق به جنگجویان ویت کُنگ (جبهه رهایی بخش ملی ویتنام) هستند.

به گفته دن بروکس، جنگ ویتنام بالاترین شمار عکسهای جنگی را در تاریخ به خود اختصاص داده است و احتمالاً این ویژگی متمایز جنگ ویتنام برای همیشه خواهد بود. این عکاس ارتش آمریکا در جنگ ویتنام می گوید که در ویتنام هیچ چیز از نگاه دوربین مخفی نماند. عکاسان نظامی و غیرنظامی، میلیونها عکس و چندین مایل فیلم دریافتد. بسیاری از این تصاویر در روزنامه نظامی استارز اند استرایپس یا روزنامه های محلی آمریکا منتشر شدند و پس از آن، دیگر دیده نشده اند.

تصویر یک: لحظاتی پس از دریافت عکس، این غیرنظامیان ویتنامی کشته شدند. به گفته نویسندگان کتاب شاهدان گزارش می دهند، این غیرنظامیان ویتنامی روز شانزدهم مارس 1968 توسط افسران تیپ یازدهم پیاده نظام سبک لشگر آمریکا در منطقه ای واقع در استان کوآنگ اِنگای ویتنام تیرباران شدند. رونالد هابرل این عکس را در حال پیاده شدن از یک بالگرد گرفته است. او که برای آنالیز گزارشهایی در مورد محل تجمع ویت کنگها به منطقه رفته بود، ناگهان با این صحنه روبرو شد. به محض درآوردن دوربین مارک نیکون خود، یکی از نظامیان آمریکایی با فریاد قصد داشت مانع عکسبرداری او گردد، اما او این لحظه را ثبت کرد. خودش می گوید که پس از دریافت عکس در حالی که از محل دور می شدم، صدای چندین تیراندازی را شنیدم، بَم بَم، بَم و هنگامی که برگشتم، همه آن زنان و بچه ها بر روی زمین افتاده بودند.

تصویر دوم: هابرل این عکس را در زمان ترک روستا گرفت. وی بعدها گفت: یک بچه کوچک بیرون آمد… گویی چهاردست و پا می آمد تا مادر خود را پیدا کند، اما تعدادی نظامی آمریکایی جان او را دریافتد. برآوردها از شمار کشته شدگان ویتنامی در مای لای از 347 تا 567 نفر متغیر بود. هنگامی که هابرل از بالگرد پیاده شد، با چشمان خود دید همرزمان او به روی گروهی از غیرنظامیان ویتنامی که در حال رفتن به یک روستای محلی بودند، آتش گگرددند. هابرل در مصاحبه ای در دهه 1980 میلادی در مورد این واقعه گفت: من مردم ویتنامی را دیدم که وسایلشان را بر دوش انداخته و در جهت همیشگی اشان به سمت بازار روز حرکت می کردند که ناگهان نظامیان آمریکایی به روی آنان آتش گگرددند. هنگامی که بر سر جنازه های آنان رفتیم، دیدیم که تمام آنها غیرنظامی بودند. و من آغاز کردم به عکسبرداری.

تصویر سوم: در جریان یک عملیات جستجو و قرنطینه، اهالی روستای آن لائو بازداشت و بازپرسی شدند. مرد جوان (در وسط تصویر) مظنون به عضویت در گروه ویت کنگ ها بود و از این رو، برای بازپرسی بیشتر به پایگاه فرستاه شد. سرنوشت وی نامعلوم است. جنگ پدیده ای شوم بود. مردم به برگزاری راهپیمایی های ضد جنگ در دانشگاهها و همچنین اعتراضات در سرتاسر آمریکا دست زدند و اعتراضات گسترده به طور مرتب در این کشور برپا می شد. هنوز تأثیرات جنگ جهانی دوم و جنگ کره قابل لمس بود و هر سرباز کشته شده در جنگ فرآیند صلح را تقویت می کرد.

تصویر چهارم: تونی سویندل عکاس جنگ آمریکایی: در یک عملیات شناسایی، یک دختر نوجوان ویتنامی (در بالای عکس) از سوی یک بالگرد نظامی آمریکا هدف گلوله نهاده شد و کشته شد. طبق دستورالعمل استاندارد عملیاتی، هر غیرنظامی که اقدام به دویدن کند، هدف گلوله قرار می گیرد و این تقریباً به یک سرگرمی تبدیل شد. به غیرنظامیان ویتنامی کشته شده همیشه برچسب ویت کنگ زده می شد و کشته شدگان به نزدیکترین یگان نظامی آمریکایی نسبت داده می شدند.

تصویر پنجم: یکی از شاهدان با یادآوری این صحنه می گوید: نظامیان آمریکایی کوشش می نمایند تا جنگجویان ویتنامی را از ورودی یک غار خارج نمایند. درست لحظاتی پس از دریافت این عکس، سه مرد حاضر بر اثر انفجار نارنجکی که یک نظامی ویت کنگ پرتاب کرد، زخمی شدند.

هرچند که دولت آمریکا خود مجوز فعالیت عکاسان جنگ را صادر نموده بود، عکسهای گرفته شده در طول جنگ ویتنام چیزی بود که دولت آمریکا هرگز انتظار آن را نداشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 شهریور 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 3879

به "تصاویر تکان دهنده از کشتار غیرنظامیان در جنگ ویتنام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر تکان دهنده از کشتار غیرنظامیان در جنگ ویتنام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید