تداوم اعتراضات مردمی برای تشکیل دولت غیر نظامی در سودان

به گزارش بانیما، تهران - خبرنگاران - همزمان با کناره گیری محمد عوض بن عوف از ریاست شورای نظامی سودان و صلاح قوش رئیس دستگاه امنیتی این کشور، مردم سودان خواهان تسلیم قدرت به دولتی مدنی شدند و تا تحقق اهداف خود به تظاهرات و تحصن ادامه خواهند داد.

تداوم اعتراضات مردمی برای تشکیل دولت غیر نظامی در سودان

به گزارش روز شنبه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس 24، شورای نظامی سودان بیان کرد صلاح قوش رئیس دستگاه امنیت و اطلاعات ملی سودان ا زمقام خود استعفا داد. این استعفا، تنها چند ساعت پس از اعلام کناره گیری محمد عوض بن عوف از ریاست شورای نظامی صورت گرفت.

ژنرال عبدالفتاح برهان عبدالرحمن رئیس جدید شورای نظامی سودان، شخصی است که عمر البشیر رئیس جمهوری مخلوع این کشور را بازداشت نموده است. از ژنرال عبدالفتاح برهان، به عنوان دومین فرد نظامی در سودان نام برده می گردد اما وی چهره شناخته شده ای در نزد بخش بزرگی از شهروندان سودان نیست.

با وجود آنکه شورای نظامی اعلام نموده است که فعالیتش کاملا موقت بوده و در اسرع وقت زمام امور کشور را به دولتی مدنی تحویل خواهد داد، اما هزاران تن از شهروندان سودان نسبت به ادامه تحصن خود تا تشکیل قدرت مدنی در کشور اصرار می ورزند و تاکید می نمایند شورای نظامی بخشی از حکومت پیشین است و تا زمان ایجاد دولت انتقالی غیرنظامی به اعتراضات خود ادامه می دهند.

این در حالیست که رویارویی میان شورای نظامی و مردم سودان، موجب نگرانی از افزایش تنش در این کشور شده است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی پلیس سودان، طی 48 ساعت گذشته دستکم 16 تن به ضرب گلوله نیروهای امنیتی در خارطوم، پایتخت سودان جان خود را از دست دادند.

در همین ارتباط، عمر زین العابدین رئیس کمیته سیاسی وابسته به شورای نظامی سودان در نشستی مطبوعاتی تاکید نمود که دولت آینده سودان غیر نظامی خواهد بود.

وی گفت: به هیچ عنوان عمر البشیر را به طرف های خارجی تحویل نخواهیم داد، اما ممکن است او را بر اساس ارزش های خود محاکمه کنیم. هر محدودیتی را که نظام سابق بر عرصه سیاسی اعمال نموده بود، از بین خواهیم برد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای با بیان این که مردم سودان خواهان تغییر هستند، تاکید نمود: ارتش سودان حکومت را به افراد غیر نظامی بسپارد.

وی توضیح داد: تنها یک روند سیاسی قابل اعتماد و جامع می تواند خواسته های مردم سودان را تامین کند و منجر به اصلاحات سیاسی و مالی مورد احتیاج این کشور گردد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین اضافه نمود: نمی توان جز با سپردن قدرت به یک دولت انتقالی غیر نظامی، روند سیاسی را محقق کرد و تمامی گروه ها باید آرامش خود را حفظ نمایند و خویشتندار باشند.

ارتش سودان روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای که ارتشبد بن عوف وزیر دفاع این کشور آن را قرائت کرد، برکناری البشیر رئیس جمهوری این کشور را پس از 30 سال حکومت، تائید و سه ماه حالت فوق العاده و یک ماه محدودیت رفت و آمد در این کشور شمال آفریقا بیان کرد.

شبد**اروپام**9041**1379

منبع: ایرنا
انتشار: 15 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 2510

به "تداوم اعتراضات مردمی برای تشکیل دولت غیر نظامی در سودان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم اعتراضات مردمی برای تشکیل دولت غیر نظامی در سودان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید