امکان مطالعه بر روی روش های درمانی نوین با فراوری حیوانات مدل محققان کشور

به گزارش بانیما، گروهی از محققان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با دستیابی به دانش فنی فراوری موش های تراریخته مبتلا به هموفیلی نوع A امکان انجام آزمایشات بر روی این بیماری و همچنین داروهای فراوریشده برای درمان این بیماری را در کشور فراهم کردند.

امکان مطالعه بر روی روش های درمانی نوین با فراوری حیوانات مدل محققان کشور

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران، تراریختگی به فرآیند ایجاد تغییرات در ژنوم با استفاده از فن­اوری DNA نوترکیب اطلاق می ­گردد. موجود تراریخت به موجودی اطلاق می گردد که ژنوم آن به وسیله اضافه نمودن یا حذف کردن ژن دچار تغییر شده و صفت جدیدی را کسب نموده است. اولین موش تراریخت در سال 1981 به وسیله ریز تزریقی (میکروانجکشن) پرونوکلئوس اووسیت فراوری شد.

ایجاد مدل بیماری های ژنتیکی انسان در موش، آنالیز عملکرد ژن ­ها به وسیله حذف و اضافه نمودن ژن، مطالعات ژنتیک تکوینی و آنالیز تاثیر داروها به منظور یافتن درمان های جدید از کاربردهای موش تراریخت به شمار می رود.

در این راستا پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری اقدام به فراوری موش های مدل برای بیماری هموفیلی نموده است. فراوری موش تراریخت به وسیله ریز تزریقی به پیش هسته، فراوری موش ژن سرکوب شده، مشاوره در طراحی و ساخت سازه ­های ژنی، کشت و دستکاری ژنتیکی سلول ­های بنیادی جنینی از توانمندی های این پژوهشکده است.

هدف از ایجاد این مرکز فراوری موش ­های تراریخت بر اساس احتیاج پژوهشگران داخل و خارج کشور و همکاری در انجام طرح­ های تحقیقاتی مشترک با در نظر دریافت احتیاجهای جامعه در حوزه پزشکی است.

توسعه زیر ساخت های تحقیقاتی برای ارائه روش های درمانی بیماری ها

دکتر علیرضا زمردی پور، رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: پژوهش در حوزه انسانی دارای ملزوماتی است که یکی از آنها وجود حیوانات مدل است؛ چرا که حیوانات مدل این شرایط را برای محققان فراهم می نمایند که بتوان بسیاری از آزمایشات را بر روی آنها انجام داد.

وی با بیان اینکه در میان حیوانات مدل، مدل حیوانی موشی صندلی ویژه ای دارند، ادامه داد: در این حیوان مدل می توان بسیاری از بیماری های انسانی را ایجاد کرد؛ از این رو در تحقیقات آزمایشگاه از صندلی خاصی برخوردار است.

زمردی پور، به فراوری موش های هموفیلی اشاره نمود و اضافه نمود: موش هموفیلی نوع A فراوری شده در این پژوهشگاه انجام آزمون ها بر روی داروی فاکتور 8 فراوری شده را میسر می نماید و امکان توسعه روش های درمانی این بیماری در آینده از اهداف ما در فراوری موش های هموفیلی نوع A بوده است.

این محقق با تاکید بر اینکه از بین 5 تا 10 هزار مرد، یک نفر به بیماری هموفیلی مبتلا می گردد، یادآور شد: این بیماری در کنار مشکلاتی که برای مبتلایان ایجاد می نماید، هزینه های درمانی بالایی را می طلبد.

رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری اضافه نمود: بدون شک فراوری موش های مبتلا به هموفیلی با هدف انجام مطالعات بعدی بوده و با دستیابی به دانش فنی فراوری این نوع موش ها می توانیم اعلام کنیم که به طور 100 درصدی به این هدف نائل شده ایم.

به گفته وی با انجام این پروژه، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری 2 تا 3 رده موشی با شرایط ژنتیکی مختلف را در اختیار دارد.

زمردی پور، ژن درمانی را یکی از روش های درمانی ذکر کرد که در دستور کار تحقیقاتی پژوهشگاه زیست فناوری واقع شده است و یادآور شد: در این مطالعات در صدد هستیم که با انتقال ژن سالم به این موش ها، راهکاری برای درمان بیماری هموفیلی ارائه گردد و این فناوری را در کشور اجرایی سازی نمایند.

دکتر شمس آرا از دیگر محققان این طرح و عضو هیات علمی پژوهشگاه زیست فناوری در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه برای فراوری موش های هموفیلی از فناوری کریسپر استفاده شده است، شرح داد: کریسپر روشی است که به تازگی در جهان رایج شده و روشی برای ویرایش ژنوم است و از آن برای ایجاد تغییرات دلخواه در دل ژنوم به صورت هدفمند استفاده می گردد.

شمس آرا ادامه داد: ما برای فراوری این موش، ژن فاکتور 8 را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم و بعد منطقه مناسب را برای هدفگذاری انتخاب کردیم.

وی طراحی RNA های راهنما را از دیگر بخش های این مطالعات نام برد و اضافه نمود: پس از سنتز RNA ها، در وکتور مناسبی بلوکه شدند و به داخل پیش هسته جنین موش تزریق شدند و سپس جنین های موشی که دستورزی ژنتیکی شدند، به رحم مادرخوانده انتقال می یابند.

این محقق اضافه نمود: پس از تولد نوزادان نیز با استفاده از روش های مولکولی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و پس از تایید در سطح مولکولی، آنالیزهای بیوشیمیایی بر روی موش ها انجام خواهد شد تا غیر فعال شدن فاکتور 8 انعقاد خون در آنها به اثبات برسد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه زیست فناوری به بیان اهمیت فراوری موش های مدل پرداخت و گفت: انجام آزمایشات این چنینی بر روی انسان امکان پذیر نیست و از این رو وجود موش های مدل در انجام پژوهش ها به منظور افزایش شناخت ما از بیماری های انسانی بسیار حائز اهمیت است.

شمس آرا اضافه نمود: علاوه بر آن، این حیوانات برای ارزیابی کارایی روش های درمانی نوین در جریان آزمون های پیش بالینی به کار می فرایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 6662

به "امکان مطالعه بر روی روش های درمانی نوین با فراوری حیوانات مدل محققان کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان مطالعه بر روی روش های درمانی نوین با فراوری حیوانات مدل محققان کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید