افراد گیرنده پیوند حتی پس از واکسیناسیون نسبت به کووید-19 آسیب پذیر هستند

به گزارش بانیما، تهران (پانا) - پژوهشگران آمریکایی در آنالیز جدید خود دریافته اند که افراد گیرنده پیوند یا افراد مبتلا به نقص ایمنی، حتی پس از دریافت واکسن نیز می توانند نسبت به کووید-19 آسیب پذیر باشند.

افراد گیرنده پیوند حتی پس از واکسیناسیون نسبت به کووید-19 آسیب پذیر هستند

به گزارش ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه جانز هاپکینز، هنگامی که آزمایش های بالینی برای معین ایمنی زایی دو واکسن نخست کووید-19 انجام شدند، گروهی از افراد در میان شرکت نمایندگان حضور نداشتند. این گروه، افرادی بودند که پیوند عضو را پشت سر گذاشته اند و افرادی که به نقص ایمنی دچار هستند.

اکنون پژوهشگران دانشکده پزشکی جانز هاپکینز (JHUSOM) سعی دارند تا این نابرابری را اصلاح نمایند. آنها برای نخستین بار به آنالیز این موضوع پرداخته اند که افراد مبتلا به نقص ایمنی چگونه نسبت به نخستین دوز واکسن های مدرنا (Moderna) و فایزر (Pfizer) واکنش نشان می دهند.

یافته های این پژوهش، تنها 17 درصد از پاتن های قابل تشخیص در برابر کروناویروس را نشان می دهند.

برین بویارسکی(Brian Boyarsky)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: نتایج پژوهش کاملا در تضاد با نتایج به دست آمده از افرادی قرار دارند که سیستم ایمنی بدن آنها سالم است و واکسینه می شوند. تقریبا همه افراد دارای سیستم ایمنی سالم، پادتن کافی را در برابر کووید-19 فراوری می نمایند.

پژوهشگران در این پروژه، واکنش ایمنی زایی واکسن را در 436 فرد گیرنده پیوند مورد ارزیابی قرار دادند که هیچ کدام از آنها تشخیص پیشین کووید-19 را نداشتند یا آزمایش پادتن کروناویروس آنها مثبت بود.

میانگین سنی شرکت نمایندگان، 55/9 بود و 61 درصد شرکت نمایندگان زن بودند. 52 درصد از شرکت نمایندگان، یک دوز از واکسن فایزر و 48 درصد نیز یک دوز از واکسن مدرنا را دریافت کردند. میانگین زمان سپری شده از هنگام پیوند عضو تا به امروز 6/2 سال بود.

پژوهشگران 20 روز پس از تزریق نخستین دوز واکسن گزارش دادند که تنها 76 نفر از شرکت نمایندگان، پادتن قابل تشخیص در برابر کروناویروس را دارند. پژوهشگران دریافتند که در میان 76 گیرنده پیوند، کسانی که بیشتر محتمل است واکنش پادتن را داشته باشند، افراد جوان تر از 60 سال هستند که برای سرکوب سیستم ایمنی، از آنتی متابولیت ها استفاده نمی نمایند و واکسن مدرنا را دریافت نموده اند.

دوری سگو (Dorry Segev)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما با توجه به این مشاهدات احساس می کنیم که مراکز پیشگیری و کنترل درمان آمریکا باید دستورالعمل های جدید خود برای افراد واکسینه شده را به روزرسانی نمایند تا افراد مبتلا به نقص ایمنی بدانند که ممکن است پس از واکسیناسیون نیز نسبت به کووید-19 آسیب پذیر باشند. آن گونه که در حال حاضر در این دستورالعمل ها نوشته شده ، موجب می گردد که مردم تصور نمایند واکسیناسیون به معنای مصونیت است.

به گفته سگو، پژوهش های آینده، واکنش ایمنی افرادی را که گیرنده پیوند هستند یا از نقص ایمنی رنج می برند، نسبت به دوز دوم واکسن تعریف خواهند کرد.

یافته های این پژوهش، در Journal of the American Medical Association به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 14878

به "افراد گیرنده پیوند حتی پس از واکسیناسیون نسبت به کووید-19 آسیب پذیر هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افراد گیرنده پیوند حتی پس از واکسیناسیون نسبت به کووید-19 آسیب پذیر هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید