ابوالفتح: آمریکا توان تصویب قطعنامه علیه پرتاب ماهواره نور در شورای امنیت را ندارد ، ادامه کوشش آمریکا برای دورکردن اروپا از ایران

به گزارش بانیما، یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: دو کشور روسیه و چین معتقدند ایران با پرتاب ماهواره نور قطعنامه 2231 را نقض نکرده است. بنابراین آمریکا نمی تواند مجوز یا سندی از شورای امنیت دال بر مجازات یا محکومیت ایران بگیرد.

ابوالفتح: آمریکا توان تصویب قطعنامه علیه پرتاب ماهواره نور در شورای امنیت را ندارد ، ادامه کوشش آمریکا برای دورکردن اروپا از ایران

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در تبادل نظر با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، درباره همنوایی مقامات انگلیسی و فرانسوی با آمریکا مبنی بر اینکه پرتاب ماهواره نظامی نور با استفاده از فناوری موشک های بالستیک و نقض قطعنامه 2231 بوده است، گفت: به هر حال در همه قطعنامه هایی که سازمان ملل منتشر می نماید ممکن است تفاسیر مختلفی از سمت کشور ها مطرح گردد حتی ممکن است بعضی از کشور ها بخشی از قطعنامه های سازمان ملل را اجرا نمایند که به نفع خودشان باشد، اما باید دید قطعنامه 2231 چه وضعیتی را برای ایران بیان نموده است.

وی با اشاره به تفسیر ایران از قطعنامه 2231 گفت: به گفته مقامات ایرانی براساس این قطعنامه ایران فقط از ساخت موشک های حامل کلاهک های هسته ای منع شده، اما تفسیر آمریکا و اروپا از این قطعنامه آن است که هر موشکی را شامل می گردد و ایران از ساخت هر نوع از موشک منع شده است البته روسیه و چین این تفسیر را نمی پذیرند.

ابوالفتح ادامه داد: براساس همین قطعنامه حل اختلاف پیش آمده بین کشور های درگیر به عهده شورای امنیت گذاشته شده است اگر هم اعضای دائم شورا مساله ای را نپذیرند آن تفسیر مورد پذیرش شورای امنیت قرار نخواهد گرفت. ممکن است آمریکا برای دریافت قطعنامه مجدد به شورای امنیت رجوع کند تا با یک قطعنامه جدید قضیه شفاف تر بیان گردد که قطعا به نظر می رسد با وضعیتی که در شورای امنیت وجود دارد به احتمال زیاد چین و روسیه چنین قطعنامه ای را وتو خواهند کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به نظر چین و روسیه در مورد پرتاب ماهواره نظامی نور به فضا گفت: این دو کشور معتقدند ایران با این کار قطعنامه 2231 را نقض ننموده است بنابراین آمریکا نمی تواند مجوز یا سندی از شورای امنیت دال بر مجازات یا محکومیت ایران بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه همه این مسائل باعث نخواهد شد که آمریکایی ها از کوشش ها و فشار های خود علیه ایران کوتاه بیایند، گفت: قطعا آمریکا با علم به اینکه روسیه و چین در شورای امنیت با نظر آن ها همراهی نخواهند کرد به کوشش های خود علیه ایران ادامه می دهد تا با این کار اروپا فاصله بیشتری نسبت به ایران بگیرد و در قضیه تحریم ها و اصل برجام اروپایی ها نیز ایران را تنها بگذارند.

ابوالفتح درباره استراتژی اروپایی ها در این فرایند گفت: اروپایی ها در همان ابتدای برجام هم در مورد آزمایش های موشکی ایران بیانیه صادر می کردند و موضع امروز اروپا همان موضع روز های اوج برجام است. اروپایی ها به این نتیجه رسیدند که فعلا باید این دو موضوع (برجام و موشک) را از یکدیگر جدا نمایند، اما از دیدگاه ها آمریکایی ها این مواضع تفکیک ناپذیر است و به یکدیگر گره خورده است.

این کارشناس مسائل آمریکا در خاتمه اظهار داشت: به هر حال به نظر می رسد آزمایش پرتاب ماهواره نظامی نور توسط ایران به فضا اگرچه مسئله جدید و دستاورد مهمی برای جمهوری اسلامی محسوب می گردد، اما از نظر اروپایی ها آن قدر وخیم نیست که آن ها کلیت برجام را کنار بگذارند و از همکاری های نیم بندی که اخیرا در حوزه اینستکس شروع نموده اند چشم پوشی نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 9078

به "ابوالفتح: آمریکا توان تصویب قطعنامه علیه پرتاب ماهواره نور در شورای امنیت را ندارد ، ادامه کوشش آمریکا برای دورکردن اروپا از ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابوالفتح: آمریکا توان تصویب قطعنامه علیه پرتاب ماهواره نور در شورای امنیت را ندارد ، ادامه کوشش آمریکا برای دورکردن اروپا از ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید