آیا رکود پنج ساله بازار املاک به پایان می رسد؟

به گزارش بانیما، آیا رکود پنج ساله بازار املاک به انتها می رسد؟ این سوالی است که در انتها 5 سال رکود این بازار، ذهن بسیاری از فعالان حوزه املاک، مشاوران، سازندگان ساختمان و خیلی از دست اندرکاران این حوزه را به خود مشغول کرده است.

آیا رکود پنج ساله بازار املاک به پایان می رسد؟

به گزارش مجله ی دلتا به نقل از اقتصاد آنلاین ایرج رهبر عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان در این باره می گوید: به خاطر کاهش توان خرید مسکن، حرکت متقاضیان مسکن به سمت بازار اجاره است و این مساله یکی از دلایل افزایش اجاره بهاست؛ به این معنا که افزایش اجاره بها به معنای خروج بازار مسکن از رکود نیست.

وی در ادامه درباره دلایل تداوم رکود مسکن اظهار می دارد: به طور معمول هر 4 - 5 سال یک بار، با رکود یا رونق روبرو بوده ایم که این رکود حداکثر 2 سال به درازا می کشید؛ اما این بار بازار مسکن 5 سال است که در رکود به سر می برد.

وی با بیان این که علت رکود مسکن را باید ریشه یابی کرد، اضافه کرد: اگر موضوع را آسیب شناسی کنیم، یک مساله عمده این است که مردم پول ندارند که خانه بخرند و اجاره خانه به این سبب گران شده است که کسانی که می خواهند خانه بخرند، توانایی مالی ندارند، بنابر این سراغ واحدهای اجاره ای می فرایند.

وی یاد آور شد: زمانی که مردم به سمت بازار اجاره هجوم می آورند، نرخ اجاره افزایش می یابد، زیرا عرضه محدود می شود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان با بیان این که هزینه ساخت مسکن باید کاهش یابد، خاطر نشان کرد: قانونی در سال 1387 برای حمایت از تولید و عرضه مسکن به تصویب مجلس رسید که در این قانون نحوه حمایت از بخش مسکن تعریف شده است. به این صورت که زمین های دولتی در اختیار سازنده قرار گیرد و بهای آن با اقساط برگردانده شود. از سوی دیگر، تکنولوژی های نوین و صنعتی سازی تقویت شود تا تولید رونق بگیرد.

وی شرح داد: نسل آینده نگران مساله مسکن است چون ما نمی توانیم مسکن کافی تولید کنیم؟

منبع: پیام دلتا
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 9066

به "آیا رکود پنج ساله بازار املاک به پایان می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا رکود پنج ساله بازار املاک به پایان می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید